Bye bye Lean In Five Weeks

WhatsApp Image 2016-09-25 at 10.25.13

Tämä on eräänlainen wrap-up niistä havainnoista, joita olen yhdeksän kuukauden elämäntapamuutoksen aikana tehnyt. Päätin Lean In Five Weeks -matkani jatkoryhmässä ainakin toistaiseksi ja voi olla hyvinkin todennäköistä, että palaan yhteisöön mukaan myöhemmin, mutta tässä hetkessä fokukseni on vahvasti muissa asioissa.

Tässä vaiheessa heti alkuun nöyrin kiitokseni Tomi Kokolle ja hänen taustatiimilleen sekä huikealle Lean In Five Weeks yhteisölle!

Vaikka olin LIFW-yhteisössä osallisena vähän aikaan, on tuo aika ollut elämässäni käänteentekevä monella tapaa.

  • Ensinnäkin yksi suurimmista asioista on tuo mahtava positiivinen ja tsemppaava energia, joka virtaa kaikista LIFW-tiimiläisistä. Tästä energiasta olen saanut ekstraboostia omaan tekemiseeni niin vapaa-ajalla kuin työelämässäkin.
  • Olen päässyt tutustumaan samanhenkisiin ihmisiin, joista monista on tullut läheisiä treenikavereita ja ystäviäkin. Olemme voineet jakaa onnistumisia, epäonnistumisia, iloja ja suruja keskenämme oli kyseessä sitten elämäntapamuutokseen liittyvät asiat tai yksityiselämän haasteet. Yhteydenpitoa tulemme jatkamaan jatkossakin. <3
  • Olen saanut olla imemässä tietoa muun muassa ravitsemuksesta, liikunnasta ja henkisestä hyvinvoinnista. Koen, että nyt tutkimusmatka on vasta kunnolla startannut, sillä tiedonnälkä kasvaa vain entisestään. Tämän myötä haluan myös jakaa hyvinvointiin liittyvää tietoutta mahdollisimman monelle ihmiselle niin lounaskeskusteluissa kuin blogissani.
  • Ajatukset ovat kirkastuneet! Olen löytänyt uudenlaista tasapainoa elämääni, mistä kertoo kunnianhimon ja onnellisuuden kasvaminen arjesta. Olen alkanut unelmoimaan enemmän, saanut fokusoitua ajatuksiani tulevaisuudesta ja tavoitteista uudella tasolla ja lähtenyt viemään itseäni päättäväisesti kohti niitä asioita, jotka antavat minulle iloa ja onnistumisen tunteita.
  • Samalla kun ajatukset ovat kirkastuneet, myös kroppa toimii hyvin. Tiivistettynä loistava yleisfiilis ja sitä kautta kokonaisvaltainen hyvinvointi on löytynyt itselleni sopivan ruokavalion myötä. Toki erilaisten superfoodien, ruokien, kuntotestausten, uusien urheilulajien yms. kokeilu ja biohakkerointi jatkuu varmasti hamaan loppuun asti, koska itsensä kehittäminen ei pääty koskaan. Balanssi on kuitenkin löytynyt ja se on tärkein asia!
  • Himo vihanneksiin, kasviksiin ja hedelmiin! Enää ei kauppareissuilla tarvitse käytännössä piipahtaa kuin hevi- sekä liha-, kala- ja kanaosastolla ja satunnaisesti pähkinähyllyllä. Hevi-osasto on kultakaivos, josta inspiroidun aina kun löytyy jokin uusi vihannes ja hedelmä ja luovuus lähtee valloilleen, että mitä ruokaa näistä uusista kultakimpaleista voisi valmistaa.
IMG_1475
Haikaranpesä illalla 23.9.2016

Tähän alle olen selventänyt top 10 oivallustani näiden yhdeksän kuukauden ajalta:

  1. Meillä on täällä rajallisesti aikaa ja et voi koskaan tietää mitä huomenna tapahtuu. Kannattaa pohtia, oletko tehnyt pääasiallisesti elämässäsi niitä asioita, joista tulet onnelliseksi? Kannattaako hukata aikaa päivittäin turhaan asioihin, joista et saa mitään iloa?
  2. Kukaan ei tunne sinua niin hyvin kuin sinä itse eikä kukaan muu voi tietää mitä elämässäsi haluat. Pysähdy hetkeksi tai useammaksikin, harjoita rentoutumista tietoisesti esimerkiksi meditaation avulla ja aloita tutkimusmatka itseesi. Tärkeintä on, että teet asioita loppupelissä itsesi vuoksi. Rajoitukset ovat vain pääsi sisällä ja kukaan muu ei oikeasti oleta sinulta mitään.
  3. Jotta mikään muutos elämässä lähtee eteenpäin, vaaditaan rohkeutta. Käytännössä se, että haastat tietoisesti itseäsi kohti epämukavuusalueita, ratkaisee paljon. Pohdi omaa suhtautumistasi eri asioihin ja mieti, miten voisit muuttaa suhtautumisistasi niihin. Olen tietoisesti pyrkinyt jo jonkin aikaa lähestymään uusia asioita mahdollisimman ennakkoluulottomasti. Pyrin löytämään sekä keskittymään asian positiivisiin puoliin, vaikka siltä ei todellakaan aina tuntuisikaan.
  4. Itsekuri – tähän vaikuttaa pitkälti oma arvomaailma ja se, että onko asia, jota lähdet muuttamaan, aidosti tärkeä itsellesi. Kukaan ei ole selkärangaton, vaan kyse on enemmänkin siitä, miten arvotat eri asioita suhteessa toisiinsa. Uskon, että itsekuri löytyy lopulta itsestään siinä tilanteessa, kun koet asian riittävän tärkeäksi itsellesi (tai jos jostain on merkittävästi haittaa elämänlaadullesi eli olet esimerkiksi riittävän sairas).
  5. Ilman päätöksiä ei tapahdu mitään. Vaikka kokisit itsesi rohkeaksi ja tunnet omaavasi itsekuria, tarvitset päätöksiä jatkuvasti kussakin tienhaarassa, mitä tulee jatkuvasti.
  6. Pidä kiinni määrittelemistäsi tavoitteista ja muuta niitä tarvittaessa tilanteen mukaan. Pidä tavoitteet kirkkaina mielessäsi päivittäin ja mene pienin askelin kohti niitä. Mikään ei tapahdu sormia napsauttamalla, vaan tarvitset kärsivällisyyttä, suunnitelmallisuutta ja ennen kaikkea tekoja.
  7. Tartu toimeen. Älä tee asioista liian suuria peikkoja mielessäsi. Kun olen aloittanut päivän heti aamusta työläimmällä ja haasteisimmalla asialla ja saanut sen finaalin, saan siitä paljon motivaatiota saattaa maaliin myös nopeammat ja helpommat asiat. Tällä tavailla moninkertaistan omaa tehokkuuttani ja samalla saan mielenrauhan.
  8. Kokeile uusia asioita ja ole mahdollisimman ennakkoluuloton. Kokeilemalla uusia asioita et ainakaan menetä mitään. Miksipä et siis kokeilisi esimerkiksi meditaatiota tai joogaa, jos olet pidemmän aikaa ajatusta mielessäsi pyöritellyt? Todennäköisesti saat siitä kuitenkin enemmän irti kuin mitä menetät, vaikka et lopulta siitä pitäisikään.
  9. Älä anna pelon ottaa valtaa. Pelko ohjaa toimintaamme hyvin vahvasti ja kannattaa pydähtyä miettimään esimerkiksi uuden työhaasteen tai urheilulajin osalta, että mikä siinä asiassa oikeasti pelottaa? Monesti pelot ovat aiheettomia eikä niihin mitään todellista vaaraa liity ja ne saattavat liittyä johonkin traumaan vaikkapa lapsuudesta tai muualta menneisyydestä. Kuten jo kohdassa 2. mainitsin itsetutkiskelun tärkeydestä, niin näissä tilanteissa kannattaa pysähtyä ja pyrkiä selvittämään itselleen, mistä pelot johtuvat, ovatko ne aiheellisia ja miten ne saisi hallintaan omissa ajatuksissa?
  10. Ole aidosti läsnä ja nauti joka hetkestä! Tämä oikeastaan kiteyttää kaiken oleellisen. On helppo vaipua esimerkiksi some-maailmaan ja pitää yhteyttä ystäviin sitä kautta, mutta olisiko sittenkin loppupeleissä mukavampaa ja rentouttavampaa sopia treffit ystävien kanssa kasvotusten, jakaa ajatuksia ja saada aikaan yhteisiä muistoja, joita voitte myöhemmin kyynel silmissä nauraen (tai itkien) muistella.

Toivottavasti havaintoni herättivät uudenlaisia ajatuksia sinussa. Kerro rohkeasti kommenttikenttään, mikäli näin tapahtui. :) Käy tykkäilemässä ja kommentoimassa myös instassa @tiin4marja ja Facebookissa Tiinamarja.fi.

WhatsApp Image 2016-09-25 at 10.31.18

Mahtavaa syksyä teille kaikille lukijoilleni ja erityisesti LIFW-jatkoryhmäläisille sekä LIFW maaliskuun 2016 haasteen myötä syntyneelle pienemmälle treenitiimille Kick Ass Clubille, jossa tulen olemaan osallisena jatkossakin!

Love yourself,

Tiinamarja

Jatka lukemista

Kaikki artikkelit